Mindannyian tudjuk, hogy nem szabad egy könyvet a borítója alapján megítélni. A valóság azonban az, hogy az ember természeténél fogva pontosan ezt teszi: a megjelenés alapján ítél.  Gondoljunk bele! Amint belépünk egy üzletbe, pillanatok alatt eldöntjük, kíváncsiak vagyunk-e a részletekre, vagy inkább gyorsan odábbállunk.

Villámgyorsan elemezzük a helyet. Tiszta és barátságos? Megengedhetem magamnak, hogy itt vásároljak? Gyorsan megtalálom, amit szeretnék? A személyzet vajon kedves lesz velem? A termékek megfelelnek az ízlésemnek? Ki tudom próbálni?  És ami a legfontosabb: van valami különleges ebben a helyben?

Bár a kiskereskedelmi üzletek nagymértékben különböznek egymástól, az üzlettulajdonosok céljai nagyon hasonlóak: becsalogatni a vevőket, vásárlásra késztetni őket, elkötelezett törzsvásárlókká tenni őket és növelni az értékesítést.

Az egyedi és felejthetetlen üzlet a siker alapja

Ha új üzlet megnyitását tervezi, vagy a meglévő üzletét szeretné átalakítani és korszerűsíteni, rengeteg kérdést kell végiggondolnia és döntések sokaságát kell meghoznia, hiszen a vásárlói szokások lényegesen átalakultak az utóbbi években. A növekvő verseny és az e-kereskedelem térhódítása miatt ma már nem elég az üzletet ízlésesen berendezni és kiváló minőségű termékeket kínálni. Nem elég „csak” értéket adni a vevőknek. Tovább kell lépni, többet kell nyújtani.

De mi az a többlet, ami elég hatásos és meggyőző, és ami arra készteti a vásárlókat, hogy az Ön üzletébe térjenek be? Majd ha végül betértek, akkor ott vásároljanak, és visszatérő törzsvásárlókká váljanak?

Ez a többlet nem egy kézzel fogható dolog, hanem számtalan tényező sokasága, amitől üzlete egyedi és felejthetetlen lesz, ami hozzájárul a márkája ismertségének növeléséhez és a vásárlói elégedettségéhez.

A „titok” a saját vállalkozásának és vásárlóinak alapos megismerésében és megértésében rejlik. A hagyományos termékközpontú értékesítést fel kell váltania a vevőközpontú értékesítésnek.

Az alábbiakban áttekintjük azt a négy legfontosabb alapelvet, melyet az igényes és vásárlóbarát üzletberendezés kialakítása során folyamatosan szem előtt kell tartani

1 Fontos a márka és a vizuális kommunikáció egységes üzenete a vevőközpontú értékesítés érdekében

Győződjön meg róla, hogy a márkája üzenete egyértelmű jelzéseket küld a vásárlóinak attól a pillanattól kezdve, hogy kapcsolatba kerülnek az üzletével.

Az átlátható, következetes üzlettervezés, a márkához és a termékkínálatához igazított üzletberendezés és termékkihelyezés biztosítja, hogy a megfelelő vásárlókat vonzza az üzletébe azáltal, hogy tudat alatt is egységes üzenteket küld.

Az üzletberendezés tervezése előtt alaposan át kell gondolnia az alábbi kérdéseket:

  • Milyen üzenetet szeretne közvetíteni a márkája révén?
  • Mit szeretne értékesíteni? 
  • Kinek szeretne értékesíteni?
  • Hogyan kerül a vásárló kapcsolatba a márkájával és a termékeivel?
  • Milyen első benyomások érik a vásárlóit?
  • Mi történik a vásárlóval, ha betér az üzletébe?
  • Mit szeretne, hogy a vásárlói érezzenek?

Ez az a kép – vízió –, amit minden üzlettulajdonosnak meg kell határoznia. A vállalkozás pozicionálása a brandről és a megjelenésről szól. Nagyon jó példa erre a Starbucks, aki az egész birodalmát úgy építette fel, hogy nem a kávéi különlegességét helyezte a középpontba, hanem a kávéívás és a kellemes időtöltés élményét kínálta a vásárlóinak.

Kényelmes fotelokkal, barátságos környezettel és ingyen wifivel arra ösztönözte a vásárlóit, hogy többet időzzenek az üzletekben, egy látogatás alkalmával akár többször is vásároljanak, kellemesen érezzék magukat és gyakran visszatérjenek.

Az üzlet teljes berendezése egyértelműen tükrözi, hogy a vásárlóik nem az olcsó kávé iránti igényüket szeretnék kielégíteni, hanem sokkal inkább a kikapcsolódás és a kényelmes időtöltés iránti vágyukat. És ezért hajlandóak akár többet is fizetni, mint egy átlagos kávézóban.

Tehát üzlete kialakítása és a termékek elhelyezése akkor igazán hatékony, ha a betérő vásárló képes megérteni a márkát, és lehetőség szerint érezni is azt.

2 Az érzékszervekre gyakorolt hatás maximalizálása

Az online (e-kereskedelem) és az offline (üzletben történő) vásárlás közötti lényeges különbség a vásárlás élményében és a tapasztalatszerzésben rejlik. Csak a fizikai üzletekben van arra lehetőség, hogy a vásárlók élményeket, tapasztalatokat szerezzenek, tanácsot kérjenek, hogy megérintsék, kipróbálják, felpróbálják a kiszemelt termékeket, és ezáltal is csökkentsék a vásárlásaik kockázatát. 

A versenyképességük megőrzése és növelése érdekében a kereskedőknek és üzlettulajdonosoknak a jövőben sokkal nagyobb hangsúlyt kell fektetniük az érzékszervek befolyásolására, az ügyfelek elkápráztatására és a vásárlók tapasztalatszerzésének elősegítésére.

Az üzlet elrendezése és kialakítása a látogatók minden érzékszervére hatással van. Fontos, hogy a tervezés során ne csak az üzlet megjelenésére összpontosítsunk! Minél több érzékszervre sikerül pozitív benyomást gyakorolnunk, a vásárlók annál kellemesebben fogják érezni magukat az üzletben, ami hatással lesz a márka, a termékek megítélésére és az értékesítésre.

Egy kellemes illat, halk zene, a bútorok és berendezések színe és anyaga, a burkolatok, a fények, a feliratok és reklámtáblák, a fotók és kijelzők, a termékek csomagolása, az alkalmazottak megjelenése és viselkedése, mind hatással vannak a vásárlók érzelmeire, hangulatára, viselkedésére és tudat alatt is hozzájárulnak a termékek és a márka megítéléséhez.

3 Az emberi tényező fontossága a vásárlási élmény megvalósításában

A fizikai üzletek hatalmas előnye az online shopokkal szemben a közvetlen emberi kapcsolatokban és a tapasztalatszerzésben rejlik. Ezért elengedhetetlen, hogy olyan alkalmazottak dolgozzanak az üzletében, akik értik ennek fontosságát, és tudják, hogyan kell ezt az előnyt kihasználni.

Az Apple remekül megvalósította és sikeresen alkalmazza ezt a gyakorlatot. Az emberek azért térnek be és azért vásárolnak az Apple üzleteiben – az online kereskedők kínálta olcsóbb lehetőségek ellenére –, mert az ott dolgozó munkatársak hatékony tanácsadást tudnak nyújtani. Az Apple boltjaiban a személyzet nem a termékek eladására összpontosít, hanem a kapcsolatépítésre és a hatékony segítségnyújtásra.

Hasonlóan jó példa a Nike, aki elsőként vezette be, hogy a futócipői értékesítése előtt ingyenes láb- és futásdiagnosztikát kínál a vásárlóknak. A vásárlók futópadon kipróbálhatják a cipőket, melynek során számítógéppel elemzik a láb helyzetét, dőlésszögét és a talajfogást. Majd ezeknek az adatoknak az ismeretében szakszerű tanácsokkal tudják ellátni a vásárlókat, hogy számukra melyik cipő a legalkalmasabb. 

Képezze munkatársait és neveljen belőlük szakértő tanácsadókat, segítségnyújtó, és ügyfélorientált személyeket! Ne az értékesítés mennyisége legyen az elsődleges fontossági szempont, hanem a vásárlók komfortérzetének biztosítása és a vásárlói elégedettség növelése.

4 A következetes tervezés és az üzletberendezés

Az üzlet elrendezése, stílusa, beosztása, a kirakat, a külső és belső reklámtáblák, a tájékoztató feliratok, a burkolatok, a falak színe, a bútorok és egyéb berendezési tárgyak, a fények, a zene, az illatok, mind összhangban kell legyenek egymással és a márkával, hogy biztosítsák a vásárlók komfortérzetét, a gondtalan időtöltést, és aktívan bevonják a vásárlókat a vásárlás folyamatába.

Tervezze meg, hogy mit lásson a vásárló, ha belép az üzletébe, milyen benyomások érjék. Gondolja végig, mit szeretne, hogy a vásárlói érezzenek!

Új üzlet nyitásakor, vagy egy meglévő üzlet átalakításakor sok üzlettulajdonos alábecsüli a megfelelő üzletberendezés tervezésének fontosságát, a bútorok és berendezések kiválasztásának és az egyes elemek összehangolásának szerepét. Sokan figyelmen kívül hagyják a vásárlói magatartást befolyásoló tényezőket.

A szemet gyönyörködtető és minden részletében összehangolt üzletberendezés tervezése egy bonyolult és összetett feladat, amelyhez érdemes erre szakosodott tervező segítségét igénybe venni.              

A harmonikus és inspiráló üzletberendezés kialakítása az alábbi feladatokat átgondolt tervezésével és az egyes területek összehangolásával valósítható meg. A tervezési folyamat lépéseit és az egyes lépések szerepét a következő cikkünkben, A vásárlást ösztönző üzletberendezés tervezésének lépéseiben fogjuk részletesen ismertetni:

  • alaprajzi elrendezési forma meghatározása és a közlekedési útvonalak kijelölése,
  • a lassító zóna tervezése,
  • a figyelemfelkeltő fal tervezése,
  • az üzletberendezési rendszer kiválasztása és tervezése,
  • kiegészítő bútorok és displayek tervezése,
  • különleges látvány elemek tervezése,
  • a kassza zóna tervezése,
  • a világítás tervezése,
  • reklámtáblák, kijelzők és tájékoztató feliratok tervezése,
  • a kirakat tervezése.

A vásárlóbarát üzletberendezés kialakítása és a felejthetetlen vásárlói élmény megvalósítása összetett és minden részletre kiterjedő tervezést igényel.

A fent említett alapelvek és szempontok szem előtt tartása segítséget jelent a tervezési rész-feladatok tudatosításában, a tervek összehangolásában és az egységes, harmonikus, fogyasztóbarát környezet kialakításában. Ne feledje: a lenyűgöző design a meglepetésről és az örömszerzésről szól.

Megírná nekünk, hogy jelenleg milyen gondokkal küzd, vagy szívesen feltenné kérdéseit üzlete kialakításával kapcsolatban?

Bárhol is tart üzletberendezése folyamatában örömmel olvassuk sorait és készséggel válaszolunk kérdéseire. Írjon nekünk a következő e-mailcímre: info@amashop.hu