Előző cikkünkben, amelynek címe: „Mitől lesz egyedi és felejthetetlen az üzlete? Az ügyfélközpontú üzletberendezés kialakításának alapelvei”, azokról az elvekről és szempontokról írtunk, amelyeket minden korszerű és vásárlóbarát üzletberendezés tervezésénél szem előtt kell tartanunk.
Ezek az alapelvek egy tervezési keretrendszert adnak, amely az alábbi lépéseket tartalmazza:
- a vállalkozói igények és célok tudatosítása,
- a vásárlói igények feltérképezése,
- a márka és a vizuális kommunikáció egysége,
- az érzékszervekre gyakorolt hatás maximalizálása,
- az emberi tényező központi szerepe a vásárlási élmény megvalósításában,
- következetesség a tervezés és üzletberendezés minden részletében.
Az üzlet elrendezése, stílusa, beosztása, a kirakat, a külső és belső reklámtáblák, a tájékoztató feliratok, a burkolatok, a falak színe, a bútorok és egyéb berendezési tárgyak, a fények, a zene, az illatok, mind összhangban kell legyenek egymással és a márkával.
Mindezt azért, hogy biztosítsák a vásárlók komfortérzetét, a gondtalan időtöltést, a felejthetetlen vásárlói élményt, és hozzájáruljanak az értékesítés növeléshez.
Ebben a cikkben továbbra is az ügyfélbarát üzletberendezésekről lesz szó. Röviden bemutatjuk a vásárlást ösztönző üzletberendezés tervezésének folyamatát, illetve az egyes tervezési lépések összehangolásának fontosságát.
A következő pontokon fogunk részletesen végigmenni:
- A rendelkezésre álló tér szervezése, az optimális alaprajzi elrendezési forma meghatározása
- A közlekedési útvonalak tervezése
- A lassító zóna tervezése
- A központi figyelemfelkeltő fal tervezése
- Az üzletberendezési rendszer kiválasztása és tervezése
- Kiegészítő bútorok, berendezések és különleges látványelemek tervezése
- A kasszazóna tervezése
- A világítás tervezése
- Reklámtáblák, kijelzők és tájékoztató feliratok tervezése
- A kirakat tervezése
1 A rendelkezésre álló tér szervezése, az optimális alaprajzi elrendezési forma meghatározása
A rendelkezésre álló tér felosztása és szervezése az első és legfontosabb tervezési lépés. A jól szervezett üzlet biztosítja az ügyfelek tájékoztatását és kényelmét, fokozza a vevők biztonságérzetét.
Ha a vevő gyorsan kiismeri magát a helyiségben, át tudja tekinteni az üzlet kínálatát, stresszmentesebb lesz számára a vásárlás, és nem pazarol el értékes perceket a végeláthatatlan keresgéléssel.
Ezért az üzlet alaprajzi kialakítása kulcsfontosságú az értékesítés szempontjából. A különböző üzlettípusokhoz és termékkategóriákhoz más-más alaprajzi elrendezési forma alkalmazása javasolt.
A négy leggyakrabban használt alaprajzi elrendezési forma:
- Rácsos elrendezés – A falak mentén körben magas fali tárolókat helyeznek el, az üzlet közepén pedig egymással párhuzamos hosszú gondolasorokat. Ez az elrendezési forma leginkább a
napi fogyasztási cikkeket értékesítő üzleteknél figyelhető meg (élelmiszerüzletek, drogériák).
- Hurok vagy hurkok elrendezés – Ennél az elrendezésnél a vásárlók egy kötött útvonal mentén, „zárt pályán” tudnak mozogni, végigjárva a kijelölt útvonalat a teljes üzletben. Például az Ikeában.
- Halszálka elrendezés – Keskeny és hosszú alapterületű üzleteknél használják, ahol a helyhiány miatt a rácsos elrendezési forma nem megoldható.
- Szabad áramlást biztosító elrendezés – Ennél az elrendezési formánál nincsenek szemmel látható közlekedési útvonalak kijelölve, a vásárlók szabadon bóklászhatnak az üzletben az egyes termékbemutatók között.
- Az ötödik, egyre gyakrabban alkalmazott lehetőség a fenti elrendezések kombinációja.
(Az alaprajzi elrendezési formákról egy későbbi cikkünkben adunk részletes tájékoztatást szemléltető ábrákkal és leírásokkal.)
Az értékesítési célokat támogató alaprajzi elrendezési forma meghatározása lehetőséget nyújt a teljes vásárlói útvonal és a vásárlási folyamat megtervezésére.
2 A közlekedési útvonalak tervezése
Az üzletbe lépő vásárlónak egyértelmű közlekedési útvonalat vagy lehetséges útvonalakat kell kijelölni. Fontos, hogy az üzlet átlátható legyen, a termékek legyenek termékcsoportokba rendezve és megfelelően jelölve, hogy a vásárlók ne érezzék magukat elveszettnek és kiszolgáltatottnak.
A termékek ötletes csoportosítása és kihelyezése, a megfelelő termékbemutató rendszerek alkalmazása, a jó vizuális kommunikáció, a szakértő-segítő személyzet és a tapasztalatszerzés lehetősége biztosítják a vásárlók aktív bevonását a vásárlási folyamat során.
A sikeres üzletek szó szerint megtervezik az ügyfélélményt és a vevőket ért hatásokat a vásárlás teljes folyamata során.
3 A lassító zóna tervezése
A modern fogyasztók rendkívül elfoglaltak, hajlamosak sietve, kapkodva vásárolni. A vásárlóbarát üzletberendezés feladata lelassítani a fogyasztókat, megnövelni a boltban eltöltött időt, nézelődésre biztatni őket, elérni, hogy felfedezzenek valami újat, végül vásároljanak.
A vásárlók lelassítására használhat egy, a bejárat közelében elhelyezett látványos termékbemutató állványt, amelyre elhelyezheti a kulcsfontosságú termékeit, hogy megállásra és gondolkodásra késztesse a belépőket.
Ha megállítja a vásárlókat a bejárat közelében, akkor lehetőséget biztosíthat számukra, hogy további ismereteket szerezzenek az üzletéről, a termékeiről, és egyúttal felbátorítja, hogy tovább haladjanak az üzlet belseje fele.
Fontos, hogy a „lassító övezet” (angol nevén: decompression zone) kellően tágas legyen, kerülje a zsúfoltság érzetét, a torlódást. Figyeljen rá, hogy a nézelődőnek, a kimenő és a bejövő vásárlóknak bőven legyen helyük egymás mellett elhaladni.
A forgalmas, túlzsúfolt üzlet negatívan befolyásolja az üzlet és a termékminőség megítélését. Létfontosságú, hogy legyenek olyan szabad terek az üzletben, ahol a vásárlók megállhatnak, megpihenhetnek, elgondolkodhatnak, esetleg le is ülhetnek.
Jó megoldás lehet például egy női ruhaüzletben a várakozó férfiak „kényeztetésére” egy kis olvasósarok kialakítása.
4 A központi figyelemfelkeltő fal tervezése
A lassító zónát követően jelölje ki az üzlet hangsúlyos falát, ahová a vásárló figyelmét irányítani szeretné. A figyelemfelkeltő fal magával ragadja a vásárlót és arra készteti, hogy abba az irányba induljon el. Ez legtöbb esetben az üzlet jobb oldali fala.
Számtalan tanulmány és kutatás igazolja, hogy a vásárlók, az üzletbe lépést követően legtöbb esetben az üzlet jobb oldala fele fordulnak. A jelenséget azzal magyarázzák, hogy a világ lakosságának nagy része jobbkezes, a dolgokért a jobb kezükkel nyúlnak, ezért hajlamosak jobb felé venni az irányt egy üzletbe lépve.
A gyakorlati tervezés során a fő figyelemfelkeltő fal kijelölésénél a „jobbkéz szabály” mellett az üzlet formája (négyzetes, hosszúkás, többszögletű, esetleg amorf), a bejárati ajtó elhelyezkedése és mérete (középen vagy valamelyik szélen, esetleg a sarokban van a bejárat), illetve az alaprajzi elrendezési lehetőségek is lényeges szerepet játszanak.
5 Az üzletberendezési rendszer kiválasztása és tervezése
Különös körültekintést és szakértelmet igényel az értékesítési célokat támogató és a termékkínálat bemutatására legalkalmasabb üzletberendezési rendszer kiválasztása és testre szabása.
Az üzletberendezési rendszerek nagyon sokfélék és számtalan lehetőséget kínálnak az igényes és áttekinthető üzlet kialakítására. Léteznek függőleges, vízszintes és pont-megfogású üzletberendezési rendszerek, lábon álló állványrendszerek, fali oszlopos rendszerek, látszó vagy rejtett szerkezetű rendszerek.
Amennyiben teheti, mindenképp vegye igénybe szakember segítségét a megfelelő rendszer kiválasztásához!
Az igényes üzletberendezési rendszer moduláris kialakítású, egyszerűen bővíthető, átalakítható, költöztethető, személyre szabható, megfelelő kiegészítőkkel és burkolatokkal teljesen egyedivé varázsolható. Biztosítja a termékek ergonomikus kihelyezését, tárolását, lehetővé teszi a termékek csoportosítását és a hatékony értékesítést.
6 Kiegészítő bútorok, berendezések és különleges látványelemek tervezése
Az értékesítési céloknak megfelelően megtervezett bútorokkal, tárolókkal, termékbemutatókkal, kiegészítőkkel és ezek megfelelő elhelyezésével, lépésről lépésre irányíthatjuk a vásárlók figyelmét és közlekedését az üzleten belül.
Egy különleges termékbemutató állvány, egy érdekes szín vagy forma meglepetést okoz, és magára vonja a vásárlók figyelmét.
Érdemes ezeket a látványelemeket úgy elhelyezni, hogy minél több helyről láthatóak legyenek. Általában a közlekedési útvonalak végén vagy két közlekedési útvonal kereszteződésében érvényesülnek a legjobban.
7 A kasszazóna tervezése
Az értékesítő pult (ügyfélpult vagy kasszapult) szakszerű kialakítása és elhelyezése újabb lehetőséget kínál az üzlettulajdonosoknak a vásárlói elégedettség növelésére és az értékesítésre.
Az egyedi megjelenésű ügyfélpult érzelmi kapcsolódási lehetőséget biztosít a márkával. Az ergonomikus kialakítás lehetőséget ad az eladóknak az ügyfelek gyors és szakszerű kiszolgálására, továbbá a tanácsadásra.
A kasszapulton vagy a pult közelében szakszerűen elhelyezett kiegészítő termékekkel az impulzusvásárlást támogathatja.
8 A világítás tervezése
Minden igényes üzlet belsőépítészeti tervezésének szerves részét képezi a világítási koncepció megtervezése. Elengedhetetlenül fontos az általános, jó megvilágítás, amely hozzájárul a vásárlók komfortérzetéhez és segíti a tájékozódásban.
Az általános világítás mellett a termékek és termékcsoportok helyi megvilágítása is esszenciális. Ezzel biztosíthatjuk a figyelemfelkeltést és irányíthatjuk a vásárlók tekintetét a fontos részletekre.
A termékcsoportok helyi megvilágításával kiemelhetjük a kevésbé forgalmas zónákat, érdekes fény-árnyék hatásokkal tovább fokozhatjuk a vásárlói élményt.
A korszerű üzletberendezési rendszerek lehetővé teszik a különleges helyi világítási megoldások alkalmazását: rejtett kábelelvezetéssel, alacsony feszültségű csatlakozókkal, sínes LED-világítással, mozgatható és áthelyezhető spotokkal tovább fokozhatjuk a termékek kiemelését.
9 Reklámtáblák, kijelzők és tájékoztató feliratok tervezése
Az üzletben elhelyezett reklámtáblákkal, kijelzőkkel és feliratokkal segítheti a vásárlók tájékoztatását és közlekedését az üzletben. Ezek a tájékoztató feliratok tartalmazzanak világos, egyértelmű jelzéseket, legyenek könnyen értelmezhetőek, jól olvashatóak, designban is illeszkedjenek a márkához és az üzletberendezés többi eleméhez.
Ezek a jelzések nem csak feliratokat tartalmazhatnak, sokszor a képek, piktogramok sokkal beszédesebbek, mint az egyszerű feliratok. Az életképek és fotók, érzelmeket közvetítenek, felhívják a figyelmet a termékcsoportokra és azok felhasználási módjára.
A hatást fokozhatjuk monitorokkal, digitális kijelzőkkel és világító poszterek alkalmazásával.
10 A kirakat tervezése
Csak pár másodperc áll rendelkezésre, hogy a kirakat előtt elhaladó vásárlóknak megragadja a figyelmét, meglepje, kíváncsivá tegye és arra késztesse őket, hogy belépjenek az üzletbe. Egy lenyűgöző kirakattal gyakorolhatja az első pozitív benyomást a vásárlókra.
A hatásos kirakat kreatív értelmezési és felhasználási lehetőségeket tár elénk, történetet mesél, a középpontban mindig egy termék, annak a felhasználási módja, egy életérzés áll.
Annak ellenére, hogy az első benyomás szerepe kimagaslóan fontos a vásárlói magatartás befolyásolása szempontjából, érdemes ezt a feladatot a tervezési folyamat végére hagyni. Hiszen ekkorra már konkrét elképzelése van a belső tér kialakításáról, és így biztosítani tudja az összhangot a kirakat és az üzlet belseje között.
A vásárlóbarát üzletberendezés kialakítása és a felejthetetlen vásárlói élmény megvalósítása összetett és minden részletre kiterjedő tervezést igényel. Megírná nekünk, hogy jelenleg milyen gondokkal küzd, vagy szívesen feltenné kérdéseit üzlete kialakításával kapcsolatban?
Bárhol is tart üzletberendezése folyamatában örömmel olvassuk sorait és készséggel válaszolunk kérdéseire. Írjon nekünk a következő emailcímen: info@amashop.hu
Ha pedig úgy érzi, hogy ez a cikk ismerőseinek, üzlettársainak is hasznukra válhat, ne felejtse el megosztani velük, hogy ők is közelebb kerülhessenek álmaik üzletberendezéséhez.